مدتهاست در دنیا صحبت از شکل جدیدی از بانکداری مطرح است. شکلی از تجربه جدید مشتری، ابزارهای جدید پرداخت و خدمات سریعتر و کارآمدتر در هر مکان و هر زمان. بدون شک هر سرویسی که به مشتری ارائه میشود اگر با قیمت و کیفیت مناسب همراه نباشد، در درازمدت نارضایتی مشتریان را در پی خواهد داشت. خدمات بانکی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.
اکنون صنعت بانکداری، با رقبایی از صنایع مجاور و فینتکها و استارتاپهای مالی روبروست که با خلاقیت و نوآوری مشتریان را به سمت خود برده و زنجیرهی انحصار در ارائه خدمات بانکی و مالی به نوعی شکسته شده است. هرچند هنوز بازیگران جدید برای ارائه خدمات و توسعه و ارتباط با مشتری به عنوان سوئیچ ارتباطی با مشتری به بانکها وابستهاند، اما در حال حاضر مشتریان برای بسیاری از خدمات مانند پرداختقبض، خرید شارژ، انتقال وجه، و بسیاری از پرداختهای خود دیگر به بانکها وابسته نیستند.
در این مسیر که شاید بتوان آن را به پیست دو و میدانی تشبیه کرد، بسیاری دویدن را آغاز کردهاند، اما بانکهایی هستند که هنوز در حال گرمکردناند. چالشهای دنیای دیجیتال برای بدنه بانکهایی که مدتهای زیادی بدون رقابت در حال ارائه خدمات بودهاند، به مراتب سخت و دشوار شده است.
با بررسی بازیگران جدید حوزه بانکداری دیجیتال مشاهده میشود که بانکها نیز فعالیتهایی را جهت ورود به این حوزه انجام دادهاند. بانک ایران زمین، از حدود ۴ سال پیش اولین گامهای دیجیتالی شدن را برداشت و با ایجاد زیرساختهای لازم برای ارائه خدمات بانکداری دیجیتال وارد این عرصه شد. در راستای تحقق این هدف باید گامهای لازم برای راهاندازی مرکز داده بانک که یکی از ملزومات پیادهسازی بانکداری دیجیتال بود برداشته میشد. با تلاش متخصصان و مهندسان شرکت آلیاسیس مرکز داده بانک ایران زمین افتتاح شد. این مرکز زمینه اجرای بانکداری دیجیتال را فراهم کرده است.